Undgå skader under styrketræning

Styrketræning. Der er flere grunde til at folk gør det. Nogle ønsker at være stærkere, få en mere trænet krop, eller forbedre det generelle helbred. For de fleste mennesker, er det en blanding af det hele, der for dem til at begynde på træning med vægte. En ting går dog igen for de fleste – når man først er blevet bidt af det, er det svært at stoppe.

Og det er der intet i vejen med. Man kan sige, at det er en af de gode ting, ,man kan være afhængig af. Det er dog vigtigt når man løfter med vægte, at man sørger for at undgå skader. Er man lidt oppe i årene, er man typisk allerede opmærksom på dette. Kroppen er på mange måder skrøbelig, og derfor er det vigtigt at man passer på dem. Mange unge mennesker har dog en følelse af at de er ”udødelige” så at sige. Det er dog vigtigt at lære den rette teknik, og benytte det rette udstyr under vægttræning. Ellers risikerer man slemme skader, som vil følge en i lang tid – ung som gammel.

Knæene, ryggen, håndleddet, albuen. Dette er bare nogle eksempler på de områder, som ofte bliver ramt af en skade associeret med styrketræning. For at forebygge muskel- og seneskader, samt inflammation og i værste fald skader på muskulaturen, er det først og fremmest vigtigt at varme op inden træning. En god opvarmning forbereder dine muskler til træningssessionen.

Hernæst er det vigtigt at lære den rette teknik, ved de forskellige løft. Er man relativt ny til vægttræning, kan det være en god ide at få hjælp til korrekt teknik ved de forskellige løft. Spørg ved receptionen i dit lokale fitnesscenter, for at booke en tid med en personlig træner.

Mærk efter i din krop. Selvom det til tider kan være fristende, når man gerne vil slå en tidligere rekord, eller have massere af sved på panden, så undgå for alt i verden at træne i smerte. Du skal lytte til din krop. Smerte er et faresignal, som betyder at noget er galt. Det nytter ikke noget at træne igennem dette. Du ender typisk bare op med en forværret skade.

Justerer du din træning efter disse tre ting, så er du godt på vej til at forebygge eventuelle skader. Hvis du mærker symptomer, kan det være en god ide at tjekke hvad det kan være. På Netdoktor kan du søge blandt en lang række skader, associeret med træning.