At begynde til træning igen, efter længere tids pause

Der kan være mange grunde til at man har holdt en længere tids pause fra træning. Måske har man ikke haft tid til at komme af sted, da man har været hængt op på arbejde eller i studiet. Et længere skadesforløb kan også have nødsaget en til at holde en pause, eller måske har man oplevet at det har knebet med motivationen det sidste stykke tid.

Når man beslutter sig for at begynde til træning igen, så er det først og fremmest vigtigt at afstemme ens forventninger og ambitioner. Man er ikke på samme niveau som før man stoppede. I takt med at man forholder sig inaktiv, vil musklerne også tabe nogle af deres kræfter. Disse kan dog hurtigt vindes tilbage igen, hvis man er konsistent med ens træning. Det er vigtigt at starte stille og roligt op med træningen igen, specielt hvis man lige er helet fra en skade. En hård og brutal opstart kan ende med give skader og andre gener, lige meget om vi snakker styrketræning, fodbold eller badminton. Start forsigtigt, og øg langsomt presset du udsætter din krop for. Det er bedre at få en god opstart, end at starte lige på og hårdt.

Ved styrketræning er det vigtigt at du er afstemt med, at musklerne ikke kan tage den samme modstand som før. Det er helt naturligt, og kan hurtigt ændres ved en fornuftig genopstart af træningen, med et godt program. De samme præmisser gælder ved andre sportsgrene. I fodbold skal du være særligt opmærksom på skinnebenene og knæene. For hård genopstart til fodboldtræning, kan ende med at give skinnebensbetændelse, eller det der er værre. I håndbold skal man specielt være meget varsom med skulderen, som har været vant til en periode uden det samme pres på muskulaturen og leddene. I enhver sport er der ting man skal være opmærksomme på, specielt hvis man er begyndt at træne igen efter en længere pause. Fornuftig træning, og en generel varsomhed de første par måneder, kan man komme rigtig langt med.